Din Tur --- verkligen ingen tur!
Efter många om och men, har jag äntligen lyckats byta busskorten åt mig och min ena dotter.
Första gångerna både jag och hon, oberoende av varandra, försökte komma åt att göra det, var det timslånga köer.
Jag läste då på hemsidan, för att få veta hur man skulle förfara, ifall man inte i tid lyckades få byta på ett av deras inbytesställen. På hemsidan stod att man kunde skicka in korten, så jag tog både mitt och ena dotterns för att sända dem till angiven adress.
Men så råkade jag vara på stan i ett ärende, mindes korten i plånboken och kvistade sålunda ner till Navet.
Fort och enkelt var korten inbytta, men -- vems var vems? Ingen uppgift om vem, som rådde om det ena eller det andra kortet. Eftersom summan på de bägge korten var rätt stor, kändes detta angeläget att ha fått veta.
Nu får förstås dottern det kort, som hade högst summa insatt, för så funkar jag. Jag vill inte ens behöva tänka tanken, att jag skulle ha tagit hennes busspengar.
Så kom då nästa bugg i systemet: Registrera ditt kort på DinTurs hemsida.
Jag tyckte det var klokt, att registrera både mitt eget och dotterns kort, innan jag lämnade över det ena till dottern. På DinTurs hemsida fanns en tydlig och bra genväg till registreringen. So far, so good.
Jag fyllde i alla uppgifter och kom sedan till två rutor med "Din vanligaste resa" Välj från och Välj till.
Borde vara busenkelt, kan man tycka, men nähärå! Inte på DinTur.
Jag klickade på Välj från och fick upp en rullgardin med en salig blandning av gator och orter.
Bäckavägen fanns, men inte Bäckebovägen. Jag scrollade vidare.
Försäkringskassan, Folktandvården, Gärde, Lingonstigen, Pilgatan, Sjukhuset.... ???
Inga ställen jag kände igen. Men så fann jag SUNDSVALL. Kruxet var bara att det fanns två av dem.
Vilken var den rätta? Jag chansade på att bägge nog var lika rätt, klickade i SUNDSVALL på både till- och frånknappen, och tryckte på "spara registrering".
När jag så skulle göra samma sak med nästa kort och hamnade på Välj din vanligaste resa, såg jag de plötsligt i liten stil och små bokstäver, de två ställen, som stod ovanför i listan -- där stod Sund/Timr och Sund.Tät
Nu blev förvirringen total.
Och som lök på laxen, och liksom för att strula till det alldeles extra mycket, står det Sund ovanför Sund.Tät i listan.
Är detta ett ställe, som faktiskt heter Sund? Eller är det en förkortning för Sundsvall??
Vilket ska man klicka på???
Sund.Tät betyder kanske Sundsvalls tätort? Eller har det med platsen Sund att göra??? (Om det nu finns en sån.)
Jag beslöt mig till sist, för att det första alternativet nog var rätt -- alltså, Sundsvalls tätort -- och så klickade jag på det.
Nu behövde jag dock gå in på hemsidan och ändra "normalresan" på det första kortet jag registrerat, för det hade jag ju angett till att vara SUNDSVALL. Döm om min förvåning, då detta inte gick. Man har, som resenär och innehavare av kortet, inte rätt att ändra detta på hemsidan.
Harmset muttrande för mig själv, tog jag på mig en leende röst och ringde DinTurs kundservice, för att få hjälp att ändra.
Jag berättade precis som det var -- alltså, att jag hämtade korten igår, att hållplatsalternativen på deras sida var svårbegriplig, och att jag råkat klicka i fel.
Då kom nästa bugg. Kundservice/kundtjänst kan inte hjälpa resenärer med detta. Man måste åka in till Navet för att ändra sin normaltur.
Fortfarande vänlig och snäll på rösten, förklarade jag återigen, att hon ju kunde följa mina förehavanden i sin dator och se att allt jag uppgett stämmer, och att hon sålunda borde kunna bistå mig som kund i detta ärende. Men nejdå, det kunde hon inte.
- Vilket är det som är rätt då? frågade jag. Ska det vara SUNDSVALL eller Sund.Tät??
- Det ska vara Sund.Tät, svarade hon. SUNDSVALL är något inaktuellt, som förmodligen bara råkat bli kvar ur det gamla systemet.
Jag bad då vänligt, att få framfört till ansvariga, hur ofantligt svårhanterligt detta är för mig som kund och hur obskyr jag tycker att hemsidans information är.
Jag bad henne framföra, att jag önskar en översyn och genomgång av hemsidan, samt tydligare och mer användarvänlig information, så att dylika kundmisstag undviks -- i synnerhet som man, som kund, inte kan rätta till dem själv.
- Jag är sannolikt varken den första eller den sista, som råkar missförstå och göra fel, sa jag avslutande.
- Nej tvärtom, det är jättemånga som, precis som du, registrerat fel normalresa på hemsidan, svarade hon.
Då gav jag bara upp...DinTur vet om ett stort problem, men väljer ändå att inte åtgärda det.
What's the point? känner jag... Ska man ens försöka?
Kommentarer
Trackback