Mjölk eller minkpäls?

Mina föräldrar har alltid varit goda förebilder och tydligt visat, hur man, på ett moraliskt riktigt sätt, hanterar pengar och ekonomi. FÖRST betala alla räkningar, sätta undan pengar till bensin, mat, övriga utgifter och sparande -- SEN kan man lägga pengar på onödigheter... om man har råd till det, vill säga. Jag har alltså fått lära mig, att man inte kan lägga alla sina pengar på en lyxgrej och sen inte ha råd att köpa mat.
Sunt förnuft, tycker ni, eller hur? Jajamen! Och det tycker jag också! Men så ser inte alla det...

T ex satsar man nu en ansenlig summa pengar på Gatufesten -- pengar som är öronmärkta för marknadsföring, vilken i förlängningen är tänkt att gagna Sundsvall. Enligt media fick Gatufesten ifjol 100 000 kr -- eftersom ingen ansvarig kommenterat det, kan man anta att summan som anges är korrekt. De 600 000 som arrangemanget får i år, tycker jag mig däremot få lite dubbla signaler kring. Om jag inte missförstått helt, går 200 000 till att ge fri entré på onsdagskvällen och 100 000 är öronmärkta för marknadsföring. Det kan vara så att media valt att inte nämna de 200 000 onsdagskvällen kostar, för då blir ju hoppet upp till årets 600 000 desto större och än mer anmärkningsvärt. Skulle kunna vara en mediafint, alltså. Nåja, dessa 300 000 vet vi i alla fall vad de ska gå till... Men de resterande 300 000 är tänkta som en punktinsats, för att ytterligare marknadsföra Sundsvall på Gatufesten under den vecka den pågår.
Frågan jag nu ställer mig är, om de extra 300 000 kronorna man satsar i år, verkligen är nödvändiga? Kan dessa pengar verkligen marknadsföra Sundsvall på ett så framgångsrikt sätt, att den här satsningen är försvarbar? Jag menar, vi pratar Gatufesten...!!! Vem - jag menar vem sitter där i ett öltält eller står i öronbedövande musik framför stora scenen och tänker på reklam för Sundsvall eller vad Sundsvalls kommun har att erbjuda? Jag tvivlar på att det är många Gatufestbesökare som bryr sig om annat än musik, artister, öl och mat. Handen på hjärtat -- gör ni det? Skulle ni det? Nej, det trodde jag inte heller... Jag skulle tro att de allra flesta Gatufestbesökare har annat för sig, än att gå in i nåt tält och prata med politiker. Och inte tror jag att de tittar på gatupratare, skyltar eller affischer heller. Folk är där för att se artister, njuta av musik, dricka öl, äta och umgås. De 300 000 av skattebetalarnas pengar, som man nu lägger i marknadsföring är, som jag ser det, en felsatsning, som dessutom är som ett slag i ansiktet på alla, som fått tvingats till åtstramningar, blivit varslade eller uppsagda.
Det är lika mycket summan som principen!

Verksamhet bantas. Personal sägs upp. Skolor stängs. Lokala bad läggs ned. Äldreboenden tvingas begränsa antalet koppar kaffe per person och dag. Åtstramningar och sparbeting haglar tätt inom snart när alla områden och verksamheter...... och då satsar man på marknadsföring!!!
God marknadsföring för Sundsvalls kommun är för mig inte ett Gatufesttält med politiska representanter eller affischer längs Storgatan. Nej, jag tror att Sundsvall skulle marknadsföra sig själv ganska väl utanför Gatufesten, om det bara hade t ex

- en trygg o stabil sjukvård
- väl fungerande skolor, som ligger där eleverna bor
- en värdig och god äldreomsorg
- bra möjligheter till fritidssysselsättningar och då helst i närområdet

Man måste göra sunda och kloka val. Mjölk eller minkpäls? Mjölk och ha det hyfsat bra eller lyxig minkpäls och knorrande mage?
Personligen tror jag att de flesta med mig, skulle föredra mjölk.  



Kommentarer
Postat av: Jesper

Well spoken! Eller bra talat. (Kommer inte ihåg min engelska nuförtiden =/ )

2010-04-14 @ 11:47:58
Postat av: Mamsen

Skönt, Jesper, att du håller med mig! Tack för det!! För mig är det här en jätteviktig fråga och jag kan verkligen inte förstå hur de bestämmande, kunnat låta det bli så här tokigt. Det är så fel, så fel...

Kram på're!

2010-04-14 @ 12:02:35
URL: http://asaemelander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0